Laadpaal kopen

Actieradius elektrische auto steeds groter

Laadpaal kopen actieradius

Elektrisch rijden is al jaren mogelijk, maar staat ook nog steeds in de kinderschoenen. Dat heeft te maken met meerdere factoren, waaronder de hoge prijs van elektrische auto’s, een tekort aan laadpunten, maar ook een actieradius die het bij lange na niet haalt bij de radius van traditionele auto’s. Gelukkig gloort er hoop aan de horizon. Fabrikanten van elektrische auto’s zijn volop bezig met de ontwikkeling van een betere actieradius.

Ontwikkeling actieradius elektrische auto’s

De actieradius van elektrische auto’s heeft grotendeels te maken met de ingebouwde accu. De eerste elektrische modellen op de markt, bijvoorbeeld de Volkswagen Golf CityStromer uit 1984, maakten gebruik van een loodzuur accu. Deze accu had een beperkte actieradius van 50-70km. Een jaar of tien later werden er accu’s van nikkel-cadmium gebruikt, met een actieradius van 90km. Een eerste stap werd gemaakt in 1991 toen de BMW E1 met een ingebouwde natrium-zwavel accu een actieradius van 150km had. Daarna is de ontwikkeling van de accu’s voor elektrische auto in een stroomversnelling gekomen, met als resultaat een actieradius van 400km voor de Tesla Roadster uit 2008.

Actieradius elektrische auto kost geld

De huidige elektrische auto’s gebruiken een Lithium-ion accu. Het voordeel van deze accu’s is dat ze een grote actieradius mogelijk maken. Een nadeel is dat het nog steeds lang duurt voordat een accu is opgeladen. Laadtijden van enkele uren met een standaard laadpaal zijn geen uitzondering. Daarnaast is de actieradius van elektrische auto’s nog niet altijd gelijk. De Kia Soul EV haalt bijvoorbeeld een afstand van 200km voordat de accu weer opgeladen dient te worden. Toch is het perspectief op verbetering positief.

Actieradius elektrische auto groter zonder extra kosten

De verwachtingen van diverse experts rond de ontwikkeling op het gebied van gewicht en prijs van Lithium-ion accu’s zijn hooggespannen. Binnen nu en 5 jaar zou de actieradius van elektrische auto’s moeten verdubbelen en moet het mogelijk zijn om een accu binnen een half uur op te laden tot 80%. Dit zou gelijk staan aan een actieradius van ongeveer 320km. Deze cijfers worden op dit moment alleen gehaald door de Tesla Model S, maar de kostprijs van deze auto is voor veel mensen nog een behoorlijke drempel. Daarom zou een prijsdaling van de Lithium-ion accu’s uitstekend zijn voor goedkoper elektrisch rijden.

Alternatieve accu’s

De ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s staat niet stil. Diverse fabrikanten zijn al aan het testen met lithium-luchtaccu’s. Daarnaast wordt er ook gekeken of er gebruik gemaakt kan worden van brandstofcellen. Echter, het ontwikkelen van deze alternatieven die de actieradius van elektrische auto’s zouden moeten vergroten gaat langzaam. De verwachting is dat deze alternatieven niet voor 2025 op de markt komen. Daarom ligt de focus voorlopig op het verbeteren en goedkoper maken van de Lithium-ion accu’s.

Laadpaal kopen voor elektrisch rijden

Nu de ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s volop aan de gang is en elektrisch rijden dus steeds goedkoper wordt, wordt ook een laadpaal kopen een actueel thema. Met een laadpaal laadt u gewoon thuis uw voertuig op. Bij het kopen van een laadpaal is het wel belangrijk dat u het juiste model kiest. Op Stroomstore.nl vindt u een overzicht van laadpalen per merk en daar kunt u ook terecht voor professioneel advies van productspecialisten.

Tekstbanner-laadpaal-blog